Port lotniczy Nowy Jork-LaGuardia (LGA)– lotnisko obsługujący kompleks miejski Nowego Jorku, znajdujący się w nowojorskiej dzielnicy Queens. Nazwa portu pochodzi od nazwiska burmistrza Fiorello LaGuardii. LaGuardia to trzeci co do wielkości przewozów pasażerskich port lotniczy aglomeracji nowojorskiej.
Lotnisko La Guardia oddane do użytku w 1939 roku, później nazwane La Guardia na cześć burmistrza Nowego Jorku. Lotnisko LaGuardia swoją popularność zawdzięcza usytuowaniu w centrum oraz tym, że jest blisko Manhattanu. Loty z LaGuardia to w większości loty krajowe i do Kanady oraz sezonowe do Aruby i na Bahamy. Z lotniska odprawiani są głównie podróżujący biznesmeni. Cały Centralny Terminal jest przystosowany do obsługi tego typu podróżnych. Znajdują się tam przechowalnie biznesu Tele-Trip, kantory wymiany walut, informacje o hotelach dla biznesmenów a przez 24 godziny dyżuruje obsługa pomagająca znaleźć licencjonowaną taksówkę.
**15 stycznia 2009: po starcie, w wyniku kolizji z okolicznym czy migrującym ptactwem wodnym, katastrofa lotu US Airways 1549 z wodowaniem na rzece Hudson po odległej stronie Manhattanu. 150 pasażerów, 5 załogi, 0 zabitych, 78 rannych, najciężej: złamanie nogi stewardesy. Samolot zakotwiczony u nabrzeża dzielnicy finansowej Lower Manhattan
*** Samolot pasażerski Airbus A320 towarzystwa US Airways wodował w rzece Hudson w rejonie Manhattanu krótko po starcie z nowojorskiego lotniska La Guardia - podały amerykańskie media. Maszyna poszła na dno, pasażerom udało się wydostać.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
****” W powietrzu jak i na ziemi panuje potworny tłok i już tylko względy bezpieczeństwa określają maksymalną ilość przyjmowanych i odprawianych "lotów". Ze względu na turbulencje wytwarzane przy starcie (im większa maszyna tym większe turbulencje), między samolotami zachowane są tzw. minimalne odstępy separacyjne. Ruchem na lotnisku kierują specjalne służby w tym dwie najważniejsze: - kontrola z wieży i kontrola zbliżenia. Praca kontrolerów jest mocno stresująca, bo z jednej strony olbrzymia odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów a z drugiej ciągła analiza napływających informacji. W ciągu dwóch godzin kontroler odprawia od 60 do 80 samolotów w bardzo różnych warunkach - często jak ma to miejsce na lotnisku Kennedy'ego, które znajduje się na poziomie morza we mgle. Dlatego też średni czas pracy kontrolera to dwie godziny. Startującymi maszynami kieruje kontrola z wieży a po starcie przejmuje je kontrola zbliżenia. Obszar powietrzny podzielony jest na sektory, każdy obsługuje jeden człowiek - gdy samolot zmienia sektor przejmowany jest przez następnego kontrolera, który równocześnie musi prowadzić piętnaście i więcej samolotów. Na dwuwymiarowym ekranie wyświetlane są informacje: - typ maszyny, prędkość i wysokość lotu a w powietrznym markerze lotniska samoloty w kolejce oczekują na zezwolenie lądowania. Jaki tam panuje tłok świadczyć może fakt, że np. z Newark'u dziennie odprawianych jest ok. 1500 samolotów latających na liniach krajowych i zagranicznych. Przy złej pogodzie zdarza się średnio jedno awaryjne lądowanie a najczęstszą jego przyczyną jest kończące się paliwo w maszynie.”