25.03.2012

K-drony


K-drony Janusza Kapusty
Nie tylko ja się zastanawiałam co to są te k-drony i kim jest ten Pan Kapusta. A więc po krótce wspomnę, że Janusz Kapusta to polski filozof, architekt, scenograf i malarz a także odkrywca k-dronu. Jeden z najwybitniejszych amerykańskich rysowników. Takie to dziwne "polski najwybitniejszy amerykański rysownik" :)
A k-dron to nic innego jak jedenastościenna bryła geometryczna odkryta właśnie przez Pana Kapustę w styczniu 1985 roku. Bryła została wymyślona w trakcie przygotowań do wystawy rysownika i jego kolegi w jednej z nowojorskich galerii. Po wydrukowaniu ulotek promujących wystawę, w których zamieszczono wizerunek 2 kwadratów wpisanych jeden w drugi, Janusz Kapusta wpadł na formę przestrzenną, na podstawie której wykonał następnie model przestrzenny bryły.

To tytułem wstępu.

22 marca br tłumy miłośników sztuki wypełniły galerię Hotelu Gershwin w samym centrum nowojorskiego Manhattanu na otwarciu wystawy Janusza Kapusty "Rhapsody in K-DRON". - Jestem szczęśliwa, że mogłam współpracować z Januszem Kapustą - powiedziała Ninfa Lemache-Lopes, generalna menedżerka Hotelu Gershwin, który znany jest z popierania współczesnych artystów i odkrywania nowych talentów. Rhapsody in K-DRON" to pierwsza w Nowym Jorku wystawa prezentująca K-dron w sztuce. Jest pokłosiem ekspozycji przygotowanej przez Kapustę na obronę jego pracy doktorskiej na warszawskiej ASP w 2010 roku. Gromadzi jednak nowe eksponaty i instalacje. 

A.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz