20.07.2011

Lotnisko LaGuardia









                                                                  
Port lotniczy Nowy Jork-LaGuardia  (LGA)– lotnisko obsługujący kompleks miejski Nowego Jorku, znajdujący się w nowojorskiej dzielnicy Queens. Nazwa portu pochodzi od nazwiska burmistrza Fiorello LaGuardii. LaGuardia to trzeci co do wielkości przewozów pasażerskich port lotniczy aglomeracji nowojorskiej.

Lotnisko La Guardia oddane do użytku w 1939 roku, później nazwane La Guardia na cześć burmistrza Nowego Jorku. Lotnisko LaGuardia swoją popularność zawdzięcza usytuowaniu w centrum oraz tym, że jest blisko Manhattanu. Loty z LaGuardia to w większości loty krajowe i do Kanady oraz sezonowe do Aruby i na Bahamy. Z lotniska odprawiani są głównie podróżujący biznesmeni. Cały Centralny Terminal jest przystosowany do obsługi tego typu podróżnych. Znajdują się tam przechowalnie biznesu Tele-Trip, kantory wymiany walut, informacje o hotelach dla biznesmenów a przez 24 godziny dyżuruje obsługa pomagająca znaleźć licencjonowaną taksówkę.

**15 stycznia 2009: po starcie, w wyniku kolizji z okolicznym czy migrującym ptactwem wodnym, katastrofa lotu US Airways 1549 z wodowaniem na rzece Hudson po odległej stronie Manhattanu. 150 pasażerów, 5 załogi, 0 zabitych, 78 rannych, najciężej: złamanie nogi stewardesy. Samolot zakotwiczony u nabrzeża dzielnicy finansowej Lower Manhattan
*** Samolot pasażerski Airbus A320 towarzystwa US Airways wodował w rzece Hudson w rejonie Manhattanu krótko po starcie z nowojorskiego lotniska La Guardia - podały amerykańskie media. Maszyna poszła na dno, pasażerom udało się wydostać.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
****” W powietrzu jak i na ziemi panuje potworny tłok i już tylko względy bezpieczeństwa określają maksymalną ilość przyjmowanych i odprawianych "lotów". Ze względu na turbulencje wytwarzane przy starcie (im większa maszyna tym większe turbulencje), między samolotami zachowane są tzw. minimalne odstępy separacyjne. Ruchem na lotnisku kierują specjalne służby w tym dwie najważniejsze: - kontrola z wieży i kontrola zbliżenia. Praca kontrolerów jest mocno stresująca, bo z jednej strony olbrzymia odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów a z drugiej ciągła analiza napływających informacji. W ciągu dwóch godzin kontroler odprawia od 60 do 80 samolotów w bardzo różnych warunkach - często jak ma to miejsce na lotnisku Kennedy'ego, które znajduje się na poziomie morza we mgle. Dlatego też średni czas pracy kontrolera to dwie godziny. Startującymi maszynami kieruje kontrola z wieży a po starcie przejmuje je kontrola zbliżenia. Obszar powietrzny podzielony jest na sektory, każdy obsługuje jeden człowiek - gdy samolot zmienia sektor przejmowany jest przez następnego kontrolera, który równocześnie musi prowadzić piętnaście i więcej samolotów. Na dwuwymiarowym ekranie wyświetlane są informacje: - typ maszyny, prędkość i wysokość lotu a w powietrznym markerze lotniska samoloty w kolejce oczekują na zezwolenie lądowania. Jaki tam panuje tłok świadczyć może fakt, że np. z Newark'u dziennie odprawianych jest ok. 1500 samolotów latających na liniach krajowych i zagranicznych. Przy złej pogodzie zdarza się średnio jedno awaryjne lądowanie a najczęstszą jego przyczyną jest kończące się paliwo w maszynie.”

Broadway


 p.s chcę takie zdjęcie !





Broadway (szeroka droga)– jedna z najdłuższych ulic na świecie.
Biegnie od Manhattanu aż do miasta Albany – 241km na północ od Nowego Jorku.

W jej środkowej części (w regionie Times Square)
mieszczą się liczne teatry (rozrywkowe i musicalowe) stanowiące centrum teatralne USA, przyciągające wielu turystów z całego świata.


Jest to także jedna z głównych ulic dzielnicy Manhattanu
 i jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Nowego Jorku  i Stanów Zjednoczonych.


To jedyna ulica w tej części Manhattanu, która nie biegnie pod kątem prostym, a lawiruje, przecinając wyspę na ukos. Wyżej, w okolicach Central Parku, Broadway to reprezentacyjna aleja, przy której stoją teatry, ale już kilkadziesiąt przecznic dalej pokazuje swoją prawdziwą twarz. Wąska uliczka ze schodami przeciwpożarowymi na zewnątrz budynków przechodzi najpierw przez dzielnicę koreańską, potem włoską, wreszcie chińską.

M.